Trivsel och trygghet
Vi ser det som viktigt att alla barn och vuxna inom våra verksamheter känner sig välkomna och trygga.
Det finns rutiner och planer för att säkerställa att verksamheten arbetar löpande med frågor som kränkande behandling, mobbing och trakasserier. Förskolan ska se till att barnen inte kränker eller trakasserar varandra. Om det händer, måste förskolan undersöka saken och snabbt sätta stopp för det.
Du kan anmäla mobbing eller trakasserier via förskolan eller här på vår webbsida.
Försäkring
Nyköpings kommun har tecknat en olycksfallsförsäkring för barn, elever, ungdomar och andra grupper inskrivna i kommunens verksamheter.
Trivsel och trygghet på Råby förskola
Förskolans läroplan inleder med texten:
Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. s.2 Lpfö18, Skolverket
För oss innebär det att förskolan har en viktig roll, att inge hopp och framtidstro. Barnen ska ingå i ett meningsfullt sammanhang där de själva kan vara med och påverka och vara delaktiga i sin vardag.
Vi vet att alla barn har en vilja att utvecklas och bli självständiga. Vi ser att alla barn har en förmåga att lära sig saker och skapa egen kunskap. Till sin hjälp behöver barnen en stimulerande och tillitsfull lärmiljö med härvarande pedagoger, en miljö som utmanar och tillåter barnen att utforska olika material och aktiviteter.
- Barnen ska erbjudas att uttrycka sig på många olika sätt och få möjlighet att hjälpa och lära av varandra. Vår uppgift som pedagoger är att genom intresse, engagemang, glädje och kunskap skapa dessa miljöer och möjligheter för varje enskilt barn.
- Vi ska göra dagarna på förskolan till ett spännande äventyr att vistas och utvecklas i. Varje barn som kommer till förskolan ska känna att just han eller hon är unik.
- Barnen behöver vuxna som möter dem med respekt och är intresserade av deras tankar och funderingar.
- Varje pedagog ska vara en medforskare på barnens resa i förskolans värld. För att barnen ska behålla lusten och nyfikenheten i sitt lärande anser vi att varje barn behöver känna att de lyckas. Därför är det viktigt att vi på förskolan skapar tillitsfulla relationer till varje barn.
- Pedagogisk dokumentation tillsammans med läroplanen är ett av våra verktyg för att synliggöra barnens tankar, handlande och lärprocesser. Dokumentationen är en grund för vår planering och utbildningens utveckling. Språk, kommunikation och social kompetens är grunden för det livslånga lärandet. Dessa kunskapsverktyg är alltid närvarande i vår verksamhet och i barnens lek.
Här kan du läsa Råby förskolas plan mot kränkande behandling.
Kontakta oss
Råby förskola
Råby
611 94 Nyköping
073-149 31 72
rabyforskola@nykoping.se
Biträdande rektor Anna Dahl
Enhetsansvarig Råby förskola
0155-45 80 24
anna.dahl@nykoping.se
Handläggare förskola
0155-24 80 60
barnplacering@nykoping.se
Områdesansvarig rektor
Västra förskoleområdet
Maria Wegemark Westerlund
0155-45 76 63
maria.wegemark.westerlund@nykoping.se