There is a license error on this site:
10.10.8.38 is not a valid ip-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
nykoping.se - E-post för politiker Hoppa till innehåll

E-post för politiker

Alla utskick från kommunen skickas till din e-postadress som du får under ditt förtroendeuppdrag i kommunen. Det är också denna e-postadress som syns i dina kontaktuppgifter på kommunens webbplats www.nykoping.se.

Kommunal e-postadress

  • Ett brev skickas till din folkbokföringsadress med information om din kommunala e-postadress samt användarnamn, lösenord skickas ut i separat brev. 
  • Alla utskick från kommunen skickas till dig via denna e-postadress och det är den som visas i dina kontaktuppgifter på kommunens webbplats.
  • Om du sedan tidigare har en pågående anställning i Nyköpings kommun har du redan en e-postadress och behöver således inte göra någonting och du kan använda din befintliga inloggning.

Så här kan du se vilken e-postadress du har fått:

Din e-postadress innehåller i de flesta fall "förnamn.efternamn@nykoping.se".

  1. Logga in på epost.nykoping.se på Internet
  2. Klicka på fliken Alternativ högst upp i högra hörnet
  3. Tryck därefter på Visa alla alternativ
  4. Under Kontoinformation hittar du din e-postadress

Du som är politiker ska läsa din e-post regelbundet

Du som politiker ska enligt Offentlighet- och sekretesslagen och kommunens riktlinjer regelbundet läsa din kommun-e-post och besvara det. All e-post till "nykoping.se"- adressen anses som inkomna handlingar och kan också behöva diarieföras. Kontakta registrator på kommunledningskansliet, Informationsförvaltning om du har frågor eller känner dig osäker.

Läser du e-post utanför kommunens nätverk?

För dig som läser e-post på distans har sättet att logga in förändrats. Som en del i att förstärka kommunens IT-säkerhet kommer du framöver att logga in via två-faktorsinloggning, som på IT-språk heter multifaktorautentisering, när du befinner dig utanför kommunens nät.

Tvåfaktorsinloggning: ditt användarnamn/lösenord + en engångskod

Tvåfaktorsinloggningen innebär att du behöver både ditt användarnamn/lösenord och en engångskod som du får antingen per sms – eller genom att godkänna inloggningen i Microsoft Authenticator.

För dig som använder Teams på distans, känner du igen principen. Nu blir det på samma sätt för webbmejlen.

Koden får du via sms till det telefonnummer du registrerat eller via appen Microsoft Authenticator. Appen är att föredra eftersom den inte för med sig någon kostnad för kommunen, vilket sms:en gör. Appen finns i ”Apps@work” i din tjänstetelefon eller i AppStore eller Google Play.

Gör så här:

Innan du kan börja använda tvåfaktorsinlogg måste du registrera ett mobilnummer antingen i appen Microsoft Authenticator eller som SMS till mobilnummer. Ta del av instruktion

På kommunens intranät finns också guider i Assistenten

Du måste vara uppkopplad för att komma åt kommunens nätverk för att nå dessa guider.

Har du frågor?

Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta it-support@nykoping.se

Kontakta oss

Om du får problem med din epost eller behöver nytt lösenord:
kontakta IT-support
e-post: it-support@nykoping.se
Tfn: 0155-24 84 00

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk i denna ruta: