There is a license error on this site:
10.10.8.38 is not a valid ip-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
nykoping.se - Skolskjuts, elevresor och inackorderingsbidrag Hoppa till innehåll

Skolskjuts, elevresor och inackorderingsbidrag

Elever i grundskola, grundsärskola och gymnasiesärskola har rätt till kostnadsfri skolskjuts om kritierier för avstånd och ålder är uppfyllda. Elever i gymnasiet kan ansöka om busskort. En gymnaiseelev som studerar på annan ort kan ansöka om resebidrag eller inackorderingsbidrag. 

 

 

Шкільний транспорт та учнівський проїзд у комуні Нючепінг

Skolskjuts och elevresor i Nyköpings kommun

Ansök om skolskjuts, elevresor och rese- eller inackorderingsbidrag inför läsåret 22/23

Nu är det dags att ansöka om skolskjuts, elevresor och rese- eller inackorderingsbidrag inför läsåret 22/23 för elever som inte har ett giltigt beslut. Logga in på mina sidor i e-tjänsten för att se dina beslut.

En ny ansökan behöver göras för elever som inte har beslut sedan innan eller som ska börja förskoleklass, årskurs 4, 7 och 1:an på gymnasiet höstterminen 2022 samt nyinflyttade.

  • Ansökan om skolskjuts och elevresor är öppen från och med 1 mars.
  • Sista dagen för ansökan för att garanteras skolskjuts eller elevresor till skolstart hösten 2022 är 1 maj.

Ansökningar som inkommer efter det hanteras i turordning. Ansökan om rese- och inackorderingsbidrag sker när eleven mottagit sitt antagningsbevis.

För en säker hantering rörande personuppgifter och annan information sköts alla ärenden i kommunens e-tjänst som kräver inloggning med e-legitimation, till exempel Bank-ID.

Ändrade resdagar för skoltaxi och övriga förändringar

  • Om du har ett beslut om skolskjuts med skoltaxi men har ändrat behov av resdagar kommande läsår anmäler du detta till skolskjuts@nykoping.se senast 1 maj.
  • Har du ett beslut om skolskjuts eller elevresor men har ändrade förhållanden, till exempel flytt eller skolbyte ska detta anmälas till skolskjuts@nykoping.se snarast.

Busskort

Elever som har ett busskort sedan tidigare behåller detta även till kommande läsår, för elever med ett giltigt beslut laddas kortet automatiskt med nya resor inför skolstart.

Skolskjuts i grundskola och grundsärskola

Skolskjuts kan vara resor med buss i kollektivtrafik, skoltaxi eller en kombination av båda. För att få skolskjuts behöver vissa kriterier vara uppfyllda. 

Skolskjuts är den resa som går till och från den skola kommunen erbjudit eleven plats. Resor till och från fritidshem och förskola har föräldrar ansvar för.

Gymnasieelever

För elever i gymnasiet finns inte skolskjuts men man har rätt till elevresa i form av busskort om avståndet från folkbokföringsadressen till skolan överstiger 6 kilometer.

Det går även att ansöka om resebidrag eller inackorderingsbidrag om eleven studerar på annan ort.

Politiskt beslutade riktlinjer

Det som gäller för skolskjuts elevresor och inackorderingsbidrag i Nyköpings kommun är riktlinjer som är politiskt beslutade.  

Överklaga beslut

Läs mer här om hur du överklagar ett beslut. 

 

När du har skolskjuts med kollektivtrafik - busskort

Giltigt färdbevis

För att resa med buss behöver eleven ha ett giltigt färdbevis i form av en biljett eller ett giltigt busskort. Om eleven inte kan visa ett giltigt färdbevis vid kontroll kan eleven få betala tilläggsavgift.

Har du ett beslut om skolskjuts/busskort använder du det kort du tidigare haft. Är det första gången du får ett beslut om busskort delas kortet ut av skolan.

Mer information om tilläggsavgifter finns på Sörmlandstrafikens webbplats

 

Borttappat, stulet eller trasigt kort

Har busskortet slutat fungera eller försvunnit, kan du som är elev få ut ett nytt kort på skolan. Kostnaden är 100 kronor.

Har busskortet slutat att fungera är det viktigt att kontrollera att du har ett giltigt beslut genom att logga in på Min sida i kommunens e-tjänst. Om beslutet är giltigt ska du anmäla kortet som trasigt genom att mejla dina uppgifter och busskortsnummer (står på kortets baksida, 10 siffror) till skolskjuts@nykoping.se eller ringa Kundservice på telefonnummer 0155-248080.

Har busskortet försvunnit ska det anmälas här.

Eleven/vårdnadshavaren kan behöva stå för kostnaden av resor tills ett nytt kort kan lämnas ut.

Om du inte har ett giltigt beslut så behöver du göra en ny ansökan. 

Ansökan om skolskjuts

Ordningsregler vid hållplatsen

För att alla elever och övriga resenärer ska ha en trafiksäker och god miljö under resan är det viktigt att följa de regler som gäller vid på- och avstigning. 

Vid hållplatsen

  • Kom i god tid
  • Bär reflex vid mörker
  • Stå stilla på säkert avstånd från vägen till dess att bussen har stannat
    och öppnat dörrarna

På- och avstigning

För att alla elever och övriga resenärer ska ha en trafiksäker och god miljö under resan är det viktigt att följa de regler som gäller vid på- och avstigning.

På- och avstigning

  • På- och avstigning sker normalt sett genom framdörren, men med
    anledning av covid-19 sker det nu genom mellan- eller
    bakdörren
  • Trängsel eller knuffar tillåts inte 
  • Visa hänsyn och hjälp de yngre eleverna in och ut ur bussen
  • Plinga i god tid innan hållplatsen
  • Sitt kvar på din plats och behåll bältet på till dess att bussen har
    stannat
  • Var extra försiktig om du ska korsa vägen. Gör det först när bussen
    åkt iväg och du har fri sikt åt båda hållen

I bussen

För att alla elever och övriga resenärer ska ha en trafiksäker och god miljö under resan är det viktigt att följa de regler som gäller ombord på bussen och
vid på- och avstigning.

  • Spring eller klättra inte i bussen
  • Det är inte tillåtet att bråka eller skrika i bussen. Föraren måste kunna
    koncentrera sig på körningen
  • Det får endast vara en person sittande på varje säte
  • Ha väskan i knät så alla platser kan användas för resenärer
  • Använd bälte när detta finns

Förbud mot kränkning och diskriminerande behandling

Förbud mot kränkning och diskriminerande behandling gäller, precis som i skolan, hela vägen till och från skolan.

Vid misskötsel

Om en elev missköter sig i anslutning till resan kontaktas aktuell skola som i sin tur kontaktar elevens vårdnadshavare. Vid upprepad misskötsel i samband med resan kan busskortet komma att dras in.

När du har skolskjuts med skoltaxi

Vem får åka med skoltaxi?

Resor med skoltaxi samordnas med andra elever. Endast elever som beviljats
skolskjuts, och är inplanerade i turen, får åka med i turen.

Förändrade behov av skoltaxi

Du anmäler ändringar av skoltaxi till skolskjutshandläggare. Det gäller till exempel byte av morgon- eller eftermiddagsturer eller byte av veckor vid växelvis boende. Kontaktuppgifter: E-post: skolskjuts@nykoping.se, Kundservice tel: 0155-24 80 80, vardagar kl. 9-16. 

Handläggningstiden är minst 10 arbetsdagar. Vid skolstart är handläggningstiden utökad till fyra veckor med anledning av hög belastning.

Har du frågor eller synpunkter på planeringen och skoltaxitider för en elev så ska du kontakta Sörmlandstrafikens Servicecenter, tel: 0155-245800 eller e-post till kundservice@sormlandstrafiken.se


Avbokning

Vid sjukdom eller ledighet ska du avboka resan genom appen Serviceresor Sörmland eller genom att kontakta Sörmlandstrafiken.

Om eleven missar resan till skolan avbokas hemresan automatiskt den dagen. Då behöver vårdnadshavare ringa till kundservice och boka på resan igen om eleven ska åka på eftermiddagen. Påbokning måste göras senast två timmar innan planerad hämtningstid.

Om en elev behöver åka hem tidigare för att den till exempel blir sjuk, måste vårdnadshavaren ordna hämtning i skolan.

Avbokning och tider

Skoltaxin avgår på utsatt tid, precis som med buss i linjetrafik. Se till att vara på plats vid uppsamlingsplatsen i god tid.

Skolskjutsen kan av olika anledningar vara försenad, särskilt vintertid. Vänta kvar vid uppsamlingsplatsen och kontakta Sörmlandstrafikens servicecenter för information om skoltaxin är försenad mer än 5 minuter.

Om eleven missar resan på morgonen kommer det ingen ny skoltaxi.
Vårdnadshavare ansvarar då för att eleven kommer till skolan.

Skolskjuts med skoltaxi körs enligt de kommunala skolornas läsårstider, det innebär till exempel att om de kommunala skolorna har studiedag så går ingen skoltaxi. Elever på vald skola med behov av transport på kommunala skolors studiedagar vänder sig till sin skola för hjälp med transport.

Ogiltiga avbokningar

Om eleven inte åker med på resan på morgonen utan att en giltig avbokning skett, så avbokas hemresan automatiskt. För att boka på hemresan igen, ring Sörmlandstrafikens Servicecenter.

Vid återkommande ogiltiga avbokningar kommer
vårdnadshavare kontaktas för att säkerställa om behovet av skoltaxi kvarstår.

Avbokning möjligt dygnet runt

Det är vårdnadshavaren som ansvarar för att avboka resa, till exempel om eleven blir sjuk under dagen och behöver åka hem tidigare.

Du kan avboka resor dygnet runt via appen ”Serviceresor Sörmland” eller på telefonnummer 0155-24 58 00.

Avboka resan i så god tid som möjligt.

Res- och väntetider

Nyköpings kommuns planeringsmålsättning

  • Elever bör inte ha en restid längre än 60 minuter enkel väg. Restid avser den tid som resan i fordonet tar, från det att eleven blir upphämtad vid sin hållplats/uppsamlingsplats till dess att eleven blir avsläppt på skolan och tvärtom.
  • Elever bör inte ha en längre väntetid på skolan än 60 minuter per dag.
    Väntetiden kan uppstå på morgonen mellan ankomst till skolan och skolans ramtid samt även uppstå från skolans ramtid på eftermiddagen till att eleven blir upphämtad av skolskjutsen. Skolans ramtid på morgonen är normalt 10 minuter före skolstart. På eftermiddagen har skolorna 2-3 ramtider beroende på antalet årskurser.
  • Avsteg från planeringsmålsättningarna bör endast göras i undantagsfall, med exempelvis längre restid och väntetid. Det kan till exempel gälla elever som har lång restid enkel väg utan omväg till skolan, elever som inte bor i skolans upptagningsområde och elever med växelvis boende.

Uppsamlingsplats

Elever som reser med skoltaxi får en uppsamlingsplats för på- och avstigning. Den anvisade uppsamlingsplatsen kan ändras över tid beroende på elevens ålder, resans längd/sträckning eller på andra samåkande elevers adresser. 

Trivselregler

För allas trivsel är det inte tillåtet att äta eller dricka i fordonen eller spela musik utan hörlurar.

Föraren kan komma att bestämma på vilka platser eleverna ska sitta för att
öka trivseln och trygghet under färden.

Vid skadegörelse kontaktas vårdnadshavare och eventuell ersättning kan krävas. Skadegörelse kan komma att bli polisanmäld.

Bälte och bilkudde

Det finns alltid sittplats med bälten till samtliga elever samt bilkudde till de elever som har behov av det.

Anmälan och avanmälan av bilkudde gör du till 
skolskjutshandläggare, skolskjuts@nykoping.se.

Föraren ska säkerställa att barn under 15 år använder säkerhetsbälte under färden.

Kontakta oss

Alla ärenden för skolskjuts, resebidrag och inackordering handläggs av enheten Samhällsbetalda resor på Samhällsbyggnad. Så här når du oss:

E-post: skolskjuts@nykoping.se

Telefon Kundservice: 0155-24 80 80

Telefontid: Vardagar kl. 09.00-16.00

 

Sörmlandstrafiken

Avbokningar av skolskjuts:
Telefon: 0155-24 58 00 (öppet dygnet runt för avbokningar)

App: Serviceresor Sörmland (kräver mobilt BankID)

För frågor eller synpunkter om beviljade resor:
E-post: kundservice@regionsormland.se

Bokning av resor till- och från korttidsboende skickas till:
E-post: aterkommanderesor@regionsormland.se

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk i denna ruta: