Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsarbete är att förstå och översätta läroplanens mål i vardagliga situationer. I systematiskt kvalitetsarbete ingår att kontinuerligt diskutera och reflektera över förskolans uppdrag. Syftet är att få kunskap om förskolans kvalitet, det vill säga hur utbildningens organisation, innehåll och genomförande kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande.
Vi utgår från Skolverkets kvalitetshjul där vi identifierar och analyserar vårt nuläge, våra mål, hur vägen dit behöver se ut och hur resultatet blev, för att sedan börja om i ett nytt nuläge.
Att utveckla kvaliteten i undervisningen innebär att det finns stöd i forskning och/eller beprövad erfarenhet för de strategier som förskolan använder i enlighet med läroplanernas mål. Både innehållet och formen i undervisningen ska utgå ifrån en vetenskaplig grund.
Förskolornas systematiska kvalitetsarbete sammanställs och analyseras av skolledningen och kommuniceras vidare till Barn- och Utbildningsnämnden.