There is a license error on this site:
10.10.8.38 is not a valid ip-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
nykoping.se - iPads för politiker Hoppa till innehåll

iPads för politiker

I Nyköpings kommun använder Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och kommunens verksamhetsnämnder digitala kallelser. För att kunna läsa de digitala handlingarna kan du som är ledamot eller ersättare låna en iPad under tiden du har uppdraget.

Guider och lathundar i Assistenten

Här kan du hitta guider och lathundar som kan vara till hjälp i ditt politikeruppdrag. Klicka på följande länk https://assistenten.nykoping.se/portal/Politiker och logga in med ditt användarnamn och lösenord.

Vem får låna en iPad?

Du som har uppdrag i någon av följande instanser får låna en iPad:

  • Kommunfullmäktige
  • Kommunstyrelsen
  • Barn- och ungdomsnämnden
  • Jävsnämnden
  • Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
  • Socialnämnden
  • Vård- och omsorgsnämnden

Så här får du en iPad

  1. Du väljs in till ditt politiska uppdrag och det finns noterat i protokoll från Kommunfullmäktige. 
  2. Du som har ett förtroendeuppdrag i Nyköpings kommun får också en kommunal e-postadress (förnamn.efternamn@nykoping.se) under ditt uppdrag. Läs mer om din kommunala e-postadress här
  3. Ett brev skickas till din folkbokföringsadress med information om inloggningsuppgifter och hur utlämning av iPad kommer att ske.
  4. I samband med att du hämtar den får du information om hur du hanterar din iPad och applikationen Goodreader.
  5. Fram till att du tar emot iPaden får du kallelser i pappersform.

Här hittar du digitala kallelser:

  • Kallelserna läggs ut på respektive beslutande instans sida på www.nykoping.se en vecka innan sammanträdet.
  • Det är ditt eget ansvar att ladda ner kallelser till iPaden för att ha dem tillgängliga inför och under sammanträden. 
  • För att kunna ladda ner kallelser behöver du tillgång till Internet. Din iPad kopplar automatiskt upp sig på kommunens nätverk när du är på en plats där det finns, till exempel i Stadshuset och på Culturum.  
  • Vill du ha tillgång till Wi-Fi utanför kommunens lokaler ansvarar du själv för att skaffa ett Wi-Fi abonnemang.

Vanliga frågor och svar

Hur skickar jag en kallelse från GoodReader till en annan person eller dator?
Svar:
Det enklaste sättet är att mejla kallelsen via mejlfunktionen i appen Goodreader.

  • Gå till läget My Documents.
  • Markera kallelsen som du vill mejla genom att hålla ner fingret på kallelsens rubrik tills den blir grön. 
  • I det grå fältet till höger trycker du på funktionen E-Mail.
  • Välj något av alternativen som kommer upp, mejlen öppnas. 
  • Skriv in den mejladress du vill sända kallelsen till (filen bifogas automatiskt). För att det ska fungera måste du sen tidigare ha en e-post kopplad till iPaden via appen Mail. 

Vad har jag för ansvar för min iPad?

Från den dagen du kvitterar ut din iPad är du ansvarig för den. Vid förlust eller skada är du skyldig att betala eventuell reparation eller så blir du debiterad restvärde alternativt det rådande marknadsvärdet för iPaden.


Får jag köpa min iPad när jag avslutar mitt förtroendeuppdrag?
Svar:
Nej, du lånar iPaden av kommunen under tiden du har ditt förtroendeuppdrag. När du avslutar uppdraget ska den och alla tillbehör (laddare, skal och kartong) återlämnas till kommunledningskansliet eller IT-enheten.

Om återlämnande ej sker eller ej sker på det sätt som regleras i kvittensen du signerat vid utlämnandet av iPaden, inom två månader efter avslutat uppdrag kommer du att debiteras ett restvärde eller det rådande marknadsvärdet för iPaden.

Kontakta oss

Inloggningsuppgifter och iPads

IT-support
Tfn 0155-24 84 00
it-support@nykoping.se

 

Support iPad

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk i denna ruta: