Grundläggande kunskaper
Lagen kräver att eleven ska ha grundläggande kunskaper i modersmålet för att ha rätt att läsa ämnet modersmål i grundskolan. Modersmålslärare är därför skyldiga att göra en bedömning av elevens grundläggande kunskaper. Läraren gör bedömningen, det formella beslutet om rätt till modersmål tas av elevens rektor på basis av det underlag som finns.
Lagen kräver att eleven ska ha grundläggande kunskaper i modersmålet för att ha rätt att läsa ämnet modersmål i grundskolan. Modersmålslärare är därför skyldiga att göra en bedömning av elevens grundläggande kunskaper. Läraren gör bedömningen, det formella beslutet om rätt till modersmål tas av elevens rektor på basis av det underlag som finns.
I den grundläggande bedömningen ingår hörförståelse och förmåga till muntlig kommunikation. Kraven på elevens grundläggande förmåga ökar med ålder eftersom kraven i kursplanen ökar ju äldre barnet är. Se kursplan och kunskapskrav för modersmålsämnet på Skolverket.se.
Nedan finns en bedömningsmall som vi använder vid behov av bedömning. Årskursangivelser i mallen ska ses som ungefärliga riktmärken för vad som kan anses åldersadekvat vid bedömning av grundläggande kunskaper. När eleven når årskurs 6 så ska betyg sättas, och då är det bra att vara medveten om att även läs förmåga och skriftlig förmåga ingår i kunskapskraven.
Hörförståelse
- Eleven lyssnar och förstår enkla samtal och enkla berättelser. (Åk 1-3)
- Eleven lyssnar och förstår huvudinnehållet i tydligt vardagligt språk om välkända företeelser. (Åk 4-6)
- Eleven lyssnar, följer med och förstår huvudinnehållet i en muntlig framställning, (av berättande, beskrivande, förklarande och argumenterande karaktär) under förutsättning att ämnet är bekant. (Åk 7-9)
- Eleven förstår nyanserat och värdeladdat språk med inslag av idiomatiska uttryck och deras roll i budskapet. (Åk 7-9)
Muntlig kommunikation
- Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett enkelt sätt. (Åk 1-3)
- Eleven beskriver en bild och berättar enkelt om händelseförloppet i en bild/ serie av bilder. (Åk 1-3)
- Eleven deltar, kommenterar i längre samtal: ställer frågor, ger svar om ämnen av personligt intresse. (Åk 4-6)
- Eleven uttrycker sina känslor, erfarenheter och tankar. (Åk 4-6)
- Eleven återberättar strukturerat händelseförloppet i en uppläst berättelse, film eller något de själva varit med om. (Åk 4-6)
- Eleven samtalar och diskuterar på ett vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk. (Åk 7-9)
- Eleven diskuterar aktuella samhällsfrågor och kulturella uttrycksformer som är bekanta. (Åk 7-9)